Tour de Turkiye, deel 4 - Reisverslag uit Kusadasi, Turkije van Jan Beurden - WaarBenJij.nu Tour de Turkiye, deel 4 - Reisverslag uit Kusadasi, Turkije van Jan Beurden - WaarBenJij.nu

Tour de Turkiye, deel 4

Door: Jan van Beurden

Blijf op de hoogte en volg Jan

13 September 2015 | Turkije, Kusadasi

Maandag 7 september. Wij op weg naar het paard van Troije. Het verhaal van het paard spreekt voor zich maar daarachter zaten nog een aantal opgravingen. Niet erg schokkend of heel bijzonder maar toch wel interessant als je de verhalen daarbij hoort. Omdat er een aantal moeilijk lopen, waaronder Annet, mochten we met een paar campers naar het terrein rijden i.p.v. te lopen. Maar dan op het terrein met trappen en hellingen dat was toch te moeilijk voor Annet en nog een vrouw van het gezelschap. Die hebben onder een boom in de schaduw bij zitten kletsen, terwijkl wij peultjes liepen te zweten.
Het is hier constant rond of boven de 35 graden. Tot nu toe tenminste. Diezelfde dag zijn we nog doorgereden naar Oren Burhaniye. Een camping aan het strand waar we zo de zee in konden lopen. Onderweg nog ergens geluncht in een tentje aan zee waar we gerechten uit de vitrine aan moesten wijzen. Ik was het bokkie en wees dus prompt de verkeerde gerechten aan. Allemaal yoghurt met veel pepers en paprika erin. Toen maar kòfte erbij besteld zodat de maaltijd nog ergens op begon te lijken. Onderweg kwamen we nog langs Assos een oude vestingburcht. Wij er naartoe. Toen we boven reden zagen een weggetje naar beneden dus met de camper naar beneden. Dat hebben we wel geweten. Op een gegeven moment werden we gewaarschuwd niet meer verder te gaan en op een parkeerplaatsje te keren. Dus maar gedaan en maar goed ook. Terug naar boven begon de camper in z´n twee te sputteren en toen moest ik ingrijpen. Op de rem en de handrem aantrekken en daarna de hellingproef in de eerste versnelling. Zelfs daar had die nog moeite mee. Dat was echt kielekiele. Als het nat was geweest!!!! Tot slot van de dag toch maar een frisse duik in zee genomen. Schitterend en zalig na zo´n dag.
Dinsdag 8 september een vrije dag om bij te komen van de vermoeienissen die bijna iedereen ook als zodanig heeft beschouwd. Wij zijn dus echt niet de enigen met redelijk wat last van de hitte en soms het excursieprogramma.
Woensdag 9 september gaan we naar Bergama. Een mooie en rustige route die voerde naar een stadje dat lag naast het Pergamon uit de oudheid. Donderdag 10 september wij met de kabelbaan naar boven om het nodige te bezichtigen, te weten de Acropolis en het Aklepsion. Annet hield zich kranig en heeft nog een stuk meegelopen maar toen de trappen te stijl werden is ze uiteindelijk afgehaakt. Ze heeft zelf knap de pest in over het feit dat ze niet alles mee kan doen maar dat wisten we min of meer eigenlijk van tevoren al wel. De oudheidkundige zaken die we te zien krijgen worden wel steeds interessanter, maar het is en blijft vermoeiend in die hitte.
Vrijdag 11 september moeten we weer reizen, dit maal van Bergama naar Kusadasi een kustplaats met zo´n 270.000 inwoners. Via een alternatieve route komen we onderweg nog op een strandje uit aan de Middellandse Zee waar we heerlijk hebben gezwommen totdat het tijd werd om weer op te stappen. Schitterend.
Zaterdag 12 september zijn we met de bus naar Efeze gebracht. Deze opgraving had Annet graag nog eens gezien maar dat zat er helaas niet in.
Wel jammer want dit was wat mij betreft wel het hoogtepunt van de oudheidkundige opgravingen die ik tot nu toe gezien heb. Na een uitgebreide lunch zijn we ´s middags nog naar een dorpje geweest waar je wijn kon proeven (te stijl), dus wij onderweg aan de appetljesthee en daarna naar een modeshow van leren jasjes etc. Wel mooi maar ook erg duur. Kortom een hele drukke excursiedag waar we morgen eens rustig van bij kunnen komen en dat is wel nodig ook. Het begint er nu op te lijken dat het weer wat milder begint te worden. Vandaag is het niet zo heet geweest als de vorige dagen.
Zondag 13 september rustdag. Het is weer bloedheet op het midden van de dag. Inmiddels beschikken we over een Turkse dongel. Eens kijken hoe dat werkt. Zo te zien zijn we er met een code op internet gekomen en nu maar afwachten of het uploaden gaat lukken. Ook hier geldt weer dat als jullie kunnen lezen hoe het ons vergaat de dongel dus zijn werk doet. Groetjes aan iedereen van ons beiden

• 13 September 2015 - 13:17

Nick En Myrna:

Poehee, 35 graden is wel heet ja. We kunnen ons voorstellen dat excursies dan zeer vermoeiend zijn!
    Wel heel leuk om te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken.
    En die Turkse dongle (tis net een scheldwoord...) werkt dus goed :-)

Groetjes van ons.

• 13 September 2015 - 15:16

Els:

Jullie zijn al een heel eind, maar inderdaad nog erg warm, best wel vemoeiend.
    Goede reis verder!

Groeten, Els

• 13 September 2015 - 16:47

Rob:

Hoi Jan en Annet .ik ben blij voor jullie dat jullie weer boven kwamen op die berg. Gelukkig geen pannen. Maar lijkt ook dood vermoeiend die warmte de hele dag .Maar lijkt me ook wel lastig voor Annet dat ze niet te veel kan lopen vooral geen hoge trappen . Maar ik wens jullie een hele fijne reis nog.Rob

• 13 September 2015 - 18:09

Leo Emmy:

hoi jan en annet is wel eng op die bergen daar en erg warm wel lekker dat je kan afkoelen in zee. nog een fijne reis. groetjes leo emmy

• 13 September 2015 - 18:38

Cees En Tineke:

Ha wereldreizigers...Jammer Annet dat je sommige dingen niet kan zien. Jullie doen het wel,dat reizen. Had je toch aan het begin van het jaar niet kunnen denken.Maar je hebt altijd nog de foto's.(grapje). Bij jullie is het 35 graden...wij hebben vandaag(13 september) 35 km gefietst. We zijn een weekje in een huisje in Groningen. Zijn in Boertange geweest. Een prachtig vestingstadje. Doe voorzichtig, lekker genieten van al het moois wat nog komt.
    Knuffel van Cees en Tineke

• 13 September 2015 - 19:32

Tineke En Johan.:

Hallo Jan en Annet,
    zijn net terug van een weekje Belgié,Heel fijn geweest ,gefietst,gewandeld en lekker uit gerust.
    Als ik jullie verhalen zo lees,was het van ons erg rustig(maar dat wisten we).
    Jammer Annet dat je niet overal met mee kan,je had je er zo op verheugt.
    Ik hoop dat de camper geen kuren meer krijgt, en dat de warmte wat gaat zakken.
    We kijken uit naar jullie volgende verslag.
    Maar wees voorzichtig met de knieén,dan maar wat minder lopen,(er zal toch wel veel moois
    te zien zijn) geniet er van
    Veel liefs van Johan en Tineke.

• 13 September 2015 - 21:02

Dory De Groot:

Mooi verslag .Wij zijn weer thuis.Hebben het erg fijn gehad en veel gezien.groetjes van ons

• 14 September 2015 - 16:16

Harry En Carolien:

Hoi allebei natuurlijk ook reactie van ons
    Grandioos wat jullie allemaal meemaken
    Je ziet zoveel Wat een history hopelijk als Annet wat rust gehad kan weer wat mooie dingen bezoeken
    Jan koester je Camper want zonder kom nooit op de leukste plekken.
    Van ons nog een veilige en gezonde reis en wees voorzichtig

Harry Carolien

• 14 September 2015 - 19:54

Jan:

Het is wel zweten geblazen maar dan zie je ook wat. Fijne voortzetting van jullie reis. Jan

• 15 September 2015 - 11:41

Hans En Rineke:

Hoi Jan en Annet,

Assos, Pergamon en Efeze komen me heel bekend voor, waren we daar ook niet in 2011?
    Verder is t uiteraard jammer dat Annet niet aan alles mee kan doen, maar ze is er wel. Ondertussen zien jullie wederom heel veel samen, geniet van elkaar en koester de mooie momenten!

Leuk hoor Jan om alles weer te lezen... Ga zo door kijk al uit naar de volgende 5 dagen.

Kus

• 15 September 2015 - 13:50

Anna Dozy:

Leuk dat er verscillende groeten soorten bestaan die iets aan geven, Jan zweet Peultjes ik zweet altijd Peentjes. Maar het is meer dan duidelijk

Wat een leuk verslag heel bijzonder, te meer ik met gesloten ogen mij vakantie eens in Turkije kon herinneren. Paard van Troje, leuk om te zien als je aan komt rijden, ja al die opgravingen,die vele steden op elkaar, werk van Schlieman, die tevens zijn zakken vulden met oa sieraden hup naar Duitsland. Van die opgravingen werd ik niet echt opgewonden, stenen en nog eens stenen.
    Jammer dat jullie Efeze niet konden bezoeken, dat was zeker de moeite waard geweest, gewoon pech.
    Daar is oa een kapelletje in de bergen waarvan ze beweren dat Maria na de dood van Jezus met Johannes naar Efeze is gegaan en dat zij daar is begraven, helaas erg veel loop werk.
    Annet wees zuinig op je knie, die moet nog jaren mee.

Ik heb na een rond reis een week aan het strand in Kusadasi gelegen, denk aan de rondreis en luier vakantie met plezier terug. Was wel een maand later in het jaar.
    Genieten samen.

• 15 September 2015 - 17:05

Hans:

Hallo Annet en Jan,

zojuist jullie weblog adres weer weten te achterhalen en even bij kunnen lezen
    Jullie hebben inmiddels weer heel wat bezienswaardigheden gezien zo te lezen daar zijn we natuurlijk wel een beetje jaloers op zeker als we zoals vandaag voor het eerst dat wel flink wat regen gehad hebben.
    Bij ons is het ook wel de bedoeling wat bekende dingen te gaan bekijken maar we zien nu al dat er veel onbekende dingen zijn die je tijdens het wandelen opvallen. Twee totaal verschillende vakanties dus maar allemaal genieten we er van.

Geniet er verder nog van over een dak boven jullie hoofd hoef je je geen zorgen te maken :)

Hans en Ingrid