Tour du Turkiye, deel 9 - Reisverslag uit Néa Moudhaniá, Griekenland van Jan Beurden - WaarBenJij.nu Tour du Turkiye, deel 9 - Reisverslag uit Néa Moudhaniá, Griekenland van Jan Beurden - WaarBenJij.nu

Tour du Turkiye, deel 9

Door: Jan van Beurden

Blijf op de hoogte en volg Jan

21 Oktober 2015 | Griekenland, Néa Moudhaniá

Het afscheidsdiner was best aardig. Zeker waar de Griekse salades afgewisseld werden met varkensvlees en patat frites. Dat was een tijd geleden of als het er al was was het niet te pruimen. In ieder geval gezellig want er was ook voldoende wijn op de tafel gezet. In de afscheidspraatjes kwam de sleutelbos en het onderbroekenkastje weer even flink ter sprake. Daarna heerlijk geslapen en vrijdag 16 oktober een niet zo’n lange rit meer naar Igoumenitsa waar de boot aan moest leggen om ons op te halen. Iemand had ons de coördinaten gegeven van een strandje in een plaatsje 7 km verderop met een paar restaurantjes. Daar hebben we nog de middag doorgebracht met een goede maaltijd (gestoomde mosselen met Griekse salade en Tzazikisaus). Het smaakte allemaal voortreffelijk. Daarna moesten we om 18.00 uur op het haventerrein zijn om onze kaarten voor de overtocht af te halen en in te checken. Dan sta je daar om 20.00 uur op het haventerrein en weet je eigenlijk niet goed hoe je de tijd tot 00.30 uur door moet komen. Zeker niet toen ze waarschuwden dat als je niet snel genoeg zou reageren op de oproep om in te schepen ze je gewoon heel rustig laten staan. Dat wilde dus niemand en is die tijd onder andere ook benut om van iedereen afscheid te nemen met een kopje koffie. De tijd gaat dan ineens toch weer erg hard want voor je het weet moet je oprijden en weer ergens anders wachten op de volgende fase. Maar goed al met al toch nog redelijk lekker geslapen in de eigen camper. We konden het ons permitteren om ons te verslapen en dan hadden we nog tijd zat om de volgende ochtend de zaakjes in orde te maken.
En dan sta je ’s ochtends ineens weer op jezelf. Iedereen gaat rijden en zijn eigen weg. Nu waren er een paar die zouden gaan rijden naar een bepaalde camperplaats in Italië. Daar hebben we ons maar bij aangesloten en de volgende nacht dus nog met een aantal stellen daar doorgebracht. Maar omdat het weer ook niet erg meewerkte en Annet toch veel last van armen en benen had zijn we daarna maar zo snel mogelijk naar Nederland gereden.
Onderweg kom je dan ook nog gekke zaken tegen. Zo was er bijv. een camping in Neckargemunde die tot 25/10 open zou zijn. Dat een klein restaurantje niet meer vol in bedrijf is OK maar dat toiletgroepen en douches al gesloten zijn is op zich al raar. Maar deze man zei doodleuk dat hij er gisteren mee gestopt was en dat we niet meer konden overnachten. Dan moet je in het donker op zijn aanwijzingen nog naar een naburige camping rijden die nog wel open was. Dat lukte dan uiteindelijk wel maar het is allemaal wel frustrerend. Dat heb je dan weer op het einde van een seizoen. Weer een ervaring rijker. Einde seizoen is voortaan gelijk naar huis. Dan maar per dag iets langer rijden. Nu hebben we Bari-Leiderdorp, 1900 km, in 4 dagen gedaan en stonden we 20 oktober ´s avonds al weer voor de flat. Daarmee is deze reis dus aan het einde gekomen. Het was weer een mooie ervaring om eens door zo´n land als Turkiye rond te rijden en te zien hoe men daar leeft. Wel erg grote verschillen tussen enerzijds de kuststreken, de grote steden en het platteland anderzijds. Maar het reilt en zeilt allemaal wel. Totaal niet te vergelijken met Marokko want Turkiye ligt op een aantal gebieden veel, soms heel veel, voor op Marokko.
Tijdens deze reis was ook weer de tijd aangebroken om in te schrijven voor de reizen 2016. Dat hebben we maar gelijk gedaan. Van half mei tot half juni gaan wij bij leven en welzijn volgend jaar de Balkan beleven met landen als Montenegro, Sloveniè, Albaniè en nog wat van die landen. En dan kunnen we het zelf uitbouwen naar het5 begin van de zomer in bijv. Kroatie. Dat zien we dan wel weer. Wij hopen dat jullie weer genoten hebben van onze verslagen en volgend jaar gaan we echt weer hetzelfde doen. Groetjes aan iedereen van Annet en mijn persoontje. Tot ziens of horens.

• 22 Oktober 2015 - 07:16

Dory De Groot:

Erg bedankt voor de mooie reisverslagen,we lezen de verslagen met aandacht.groetjes Hans n Dory

• 22 Oktober 2015 - 08:07

Els:

Lieve Jan en Annet,

En dan zit de reis er (alweer) op. Nu lekker thuis nog even nagenieten!

Annet, namens ons alle drie een dikke verjaardagskuffel!

Liefs,

Bram, Els en Fien

• 22 Oktober 2015 - 08:47

Rineke En Hans :

Hoi Jan en Annet,

Weer bedankt voor jullie mooie verhalen. En zoals je al zegt Jan , op naar vlgd jaar. Maar zorg eerst dat jouw gezondheid in orde is dat vinden we fijner.

En voor Annet een dikke verjaardagsknuffel. Heb t fijn vandaag!

Dikke kus van Hans en Rineke

• 22 Oktober 2015 - 10:27

Hans:

Hallo Annet en Jan,

Ik heb ze door onze vakantie niet allemaal even goed door kunnen lezen maar één ding straalt er vanaf en dat is het genieten wat jullie weer gedaan hebben en dat valt zeker op te maken uit het feit dat jullie je alweer hebben in geschreven voor een volgend avontuur, de Balkan.

Maar voor nu blij dat jullie weer heelhuids thuis zijn, de komende maanden zullen veel in het teken van jullie gezondheid staan maar met deze reis nog vers in het achterhoofd geeft dat best wat afleiding.
    Dus sterkte de komende tijd en voor vandaag alvast gefeliciteerd met Annet haar verjaardag.

Tot gauw en volgend jaar weer op deze deze digitale "mee beleef plek"

Groetjes Ingrid en Hans

• 23 Oktober 2015 - 14:40

Jan:

Hallo Annet en Jan,

Welkom thuis na deze voor jullie schitterende vakantie. Ik heb weer genoten van de uitgebreide reis verslagen.

Annet nog van harte geluk gewenst met het nieuw levensjaar, veel gezondheid, liefde en geluk.

Warme groet, Jan

• 23 Oktober 2015 - 23:28

Anna Dozy:

Het zit er weer op, ws voelt het weer vertrouwd Leiderdorpse grond onder de voeten.
    Ben jullie nog niet tegen gekomen.

Jullie hebben een geweldige vakantie gehad, waar je nog van kan na genieten.

Maar vooral weer plannen maken voor de vakantie 2016.

Inmiddels zijn jullie echte Globe-trotters geworden.

Zie jullie ws wel in Warmond.

Leiderdorpse groet Ann